Har du prøvet at gå ”sukkerkold”, hvor du higer efter hurtigt sukker som slik, sodavand, kage osv.? De fleste af os oplever jævnligt at blive overmandet af sukkertrang. Det er et stort faresignal, hvor kroppen ikke kan levere sukker nok af den langsomme type og derfor kræver det hurtige.

Hvis det er slemt, vil både din krop og dit sind kræve yderligere stimulanser som nikotin, koffein, alkohol, måske narkotika og forskellige typer medicin.

Lavt blodsukker er en af de meste underkendte lidelser i vores samfund. De mest almindelige symptomer på lavt blodsukker – eller omvendt sukkersyge, som det også kaldes – er:

• Træthed
  • Tristhed
  • Hovedpine
  • Humørsyge
  • Indre uro
  • Rastløshed
  • Svimmelhed
  • Hjertebanken
  • Rysten på hænderne
  • Modløshed
  • Utilpas, hvis du ikke får mad til tiden
  • Sukkertrang
  • Energiforladt
  • Hukommelsesbesvær
  • Koncentrationsbesvær

Og der er mange flere symptomer. Der findes ca. 100 symptomer, og de fleste mennesker med lavt blodsukker vil over tid have et større antal af disse symptomer. Hvert eneste symptom kan tyde på en regulær sygdom, og lavt blodsukker er – set med alternative øjne – derfor en meget alvorlig lidelse.

Yoyo blodsukker

Vores blodsukker er brændstoffet i vores krop, hvilket svarer til benzin til en motor. Hvis kroppen får for meget, drukner den. Får den for lidt, går den i stå. Og hvis den er svingende (lavt blodsukker), vil mange funktioner blive forstyrret.

Når blodsukkeret svinger, vil vores krop svinge tilsvarende, og det kan betyde, at mange fysiske og psykiske funktioner kan blive forstyrret. Hvis du har stor trang til sukker, kan du få et yoyo-blodsukker, hvor ubehagelige symptomer kommer ret hurtigt efter indtagelse af en større sukkermængde.

Mange med lavt blodsukker har også et stort behov for stimulanser som nikotin, koffein, alkohol og forskellige typer medicin. Det er ikke uden grund, at mange mennesker med lavt blodsukker kalder sig sukkernarkomaner eller stimulansafhængige.

Kan du se dig selv? Så gør noget ved det!

Kontakt Helseklinikken på telefon 40 48 48 80 eller send en mail på lb@helse-klinikken.net for flere oplysninger og tilmelding til næste kursus.